Wiele firm produkcyjnych zajmuje się dostarczaniem na rynek najróżniejszych produktów o drobnej, często pyłowej frakcji. Określa się je jako materiały, surowce czy produkty sypkie. Co kryje się pod tym pojęciem?
Czym są materiały sypkie?
Materiały sypkie to nic innego jak materiały, surowce, produkty mające postać bardzo małych bryłek albo granulatu o różnej frakcji. Wyróżniamy surowce o frakcji:
– kamienistej;
– żwirowej;
– piaskowej;
– pyłowej;
– iłowej.
Rozróżnienie dotyczy więc wielkości ziaren: przykładowo frakcja iłowa to materiał sypki, którego średnica drobin wynosi poniżej 0,002 mm a ten o frakcji piaskowej charakteryzuje się wielkością ziaren w zakresie od 0,05 mm do 2 mm.
Produkty sypkie otaczają nas na co dzień. Należą do nich między innymi materiały budowlane jak: cement, piasek, grys, żwir, tłuczeń czy keramzyt, a także surowce powstałe w wyniku pulweryzacji. Do materiałów sypkich zaliczymy również na przykład sztuczne nawozy, wapno, ziemię, gruz, rudy metali i węgiel (także miał) lub koks. Są to też produkty spożywcze, takie jak mąka, sól, cukier, ziarno, ryż, zboże i pasza, a nawet soja czy kakao.
Drugim podziałem stosowanym w inżynierii materiałowej są właściwości kohezyjne oraz adhezyjne materiałów sypkich. Podział ten sprowadza się do podziału na te, których drobiny mają tendencje do silnego przyciągania się nawzajem (kohezja) i na te, które przejawiają tendencje do przylegania do innych powierzchni (adhezja). Właściwości te mają wpływ na różne parametry materiałów sypkich. Frakcja materiału sypkiego oraz jego właściwości do przylegania bądź przyciągania innych drobin wpływają na właściwości chemiczne i fizyczne tych produktów. Wyróżniony podział ma swoje praktyczne zastosowanie na etapie produkcji.
Jak odbywa się transport materiałów sypkich?
Jak już wspomniano, materiały sypkie mają różne właściwości, a to z kolei wpływa na sposób ich transportu. W przypadku materiałów sypkich najczęściej stosuje się transport pneumatyczny. Może być on przeprowadzony dzięki instalacji systemu silosów i rur. Aby cały układ był sprawny, potrzeba wielu elementów: są to w szczególności różnego rodzaju przewody, kable, złączki, łuki o różnych promieniach, zawory, rury, instalacje, podajniki oraz sprężarki.
Dobrze dopasowane elementy zapewnią bezawaryjność transportu. Złączki rurowe, jak i systemy rurowe mają uniwersalne zastosowanie do transportu materiałów sypkich, odkurzania i odpylania. Ponadto są przydatne do wychwytywania zanieczyszczeń. Łuki okażą się niezbędne w zakładach produkujących żywność i zakładach chemicznych, ponieważ są odporne na ścieranie. Łuki zaciskowe skutecznie rozdzielają albo regulują przepływ materiału także o różnych stanach skupienia.
Zalety transportu pneumatycznego
Jeśli w danej firmie produkuje się materiały o frakcjach takich jak iłowa, pyłowa czy piaskowa, transport pneumatyczny okaże się najbardziej wydajny i ekonomiczny. Rzadziej znajdzie swoje zastosowanie podczas transportu żwiru albo kamieni pomimo tego, że są to materiały sypkie. Wśród zalet tego transportu wyróżnić można jego szybkość i wydajność (nie tracimy materiału), zachowanie sterylności całego procesu, a także bezpieczeństwo dla pracowników (np. brak pyłu szkodliwego dla płuc).
Źródło: Proorganika.com.pl